szkolenia projektowaniaPOWRÓT DO WYBORU TYPU KURSU

PROGRAM
( ROCZNA AKADEMIA PROJEKTOWANIA WNĘTRZ 250h )

PROGRAM KURSU CZĘŚĆ TEORIA I RYSUNEK
Rozdział I Style w aranżacji wnętrz
Podstawowe style
Styl klasyczny
Styl nowoczesny
Styl rustykalny
Styl eklektyczny
Pozostałe, wybrane style
Styl skandynawski
Styl loftowy i industrialny
Styl eko
Styl prowansalski, Shabby Chic
Styl glamour
Styl marynistyczny i Hampton
Rozdział II Teoria koloru we wnętrzach
Jak łączyć kolory we wnętrzach?
Jak korzystać z koła kolorów?
Optyczne i psychologiczne działanie barw
Wzorniki kolorów, kolor roku
Rozdział III Oświetlenie
Naturalne i sztuczne oświetlenie
Rodzaje źródeł światła
Natężenie oświetlenia
Temperatura barwowa
Oprawy oświetleniowe
Stopień ochrony IP
Program do projektowania oświetlenia Dialux
Rozdział IV Pomieszczenia – ergonomia i trendy
Przedpokój
Kuchnia
Strefy i rodzaje kuchni, trójkąt roboczy
Meble kuchenne - rodzaje szafek, frontów i blatów
Wyposażenie kuchni
Salon
Sypialnia
Łazienka
Urządzenia sanitarne
Armatura łazienkowa
Rozdział V Podstawowe elementy projektu konstrukcyjnego i instalacji
Stropy i ściany
Schody
Drzwi
Instalacje elektryczne i sanitarne
Rozdział VI Elementy wykończeniowe: okładziny, pokrycia, materiały
Farby i tynki
Drewno i jego imitacje we wnętrzach
Cegły i płytki imitujące cegły we wnętrzach
Płytki ceramiczne
Beton, szkło i metal we wnętrzach
Panele, okładziny ścienne, maty sibu
Tapety
Rolety, plisy, zasłony
Sztukaterie, boazerie angielskie
Sucha zabudowa z płyt gipsowo-kartonowych, sufity podwieszane
Posadzki i wykładziny
Rozdział VII Rysunek odręczny
Zasady rysunku technicznego
Kompozycja
Perspektywa i aksonometria
Rozdział VIII Projekt aranżacji wnętrz
Prace przedprojektowe
Umowa
Źródła informacji o nieruchomości
Inwentaryzacja
Elementy projektu aranżacji wnętrz
Zakres i forma projektu
Mood board, koncepcja, rzuty i kłady
Kosztorys

MEBLARSTWO:
1. Materiałoznawstwo

Zawody branży meblarskiej: stolarz, technolog, projektant mebli, tapicer, rzeźbiarz, ebenista
Drewno: budowa, gatunki, właściwości fizyczne i mechaniczne, kolory drewna, fornir
Materiały drewnopochodne: sklejka, płyty wiórowe OSB, MFP, płyty pilśniowe MDF, HDF,
płyty paździerzowe, producenci płyt meblowych: Egger, Pfleiderer, Kronospan, SWISS
KRONO, kolory dekorów
2. Style w meblarstwie
Historia mebli; terminologia meblarska, typy mebli,
styl Ludwika XIV, regencja, rokoko, styl Ludwika XVI, empire, styl angielskiej regencji,
klasycyzm, biedermeier, historyzm, meble windsorskie, meble Thoneta, secesja, art déco,
meble rustykalne, Bauhaus,
ikony designu, meble PRL, styl kolonialny, meble industrialne, styl prowansalski, shabby
chick; trendy w meblarstwie: trend eko, recykling, upcykling, meble z palet, drugie życie
mebli
3. Projektowanie mebli
Podstawy kompozycji w meblarstwie, złoty prostokąt, symetria
Klasyfikacja mebli; typy konstrukcji mebli
Rysunek odręczny i techniczny dla projektanta mebli
Projektowanie zabudowy kuchennej, ergonomia mebli
4. Praktyczne know-how: technologia mebli i warsztat projektanta mebli
Narzędzia i prace stolarskie: metody obróbki drewna, przecinanie, szlifowanie, klejenie,
okleinowanie, sposoby wykończania powierzchni mebli; akcesoria meblowe Blum: zawiasy,
okucia, prowadnice
Środki ochrony i dekoracji drewna; produkty: lakiery, bejce, lakierobejce, lazury, oleje, woski
5. Meblarstwo artystyczne i renowacja
Ornamenty i dekoracje mebli drewnianych
Intarsja, inkrustacja, rzeźbienie w drewnie
Renowacja i antyki; techniki renowacji, konserwacji i odnawiania mebli
6. Projektowanie mebli w programie komputerowym Vectorworks
Komputerowe wspomaganie projektowania
Tworzenie projektu, modelu 3D i wizualizacji mebla w programie Vectorworks
Interfejs graficzny programu, skróty klawiszowe, poruszanie się w programie, paski narzędzi,
modelowanie i teksturowanie mebla

Literatura:
Jerzy Smardzewski, Projektowanie mebli, PWRiL, 2018
Notes kolekcjonera, Vintage Kolektyw
Pierre Kjellberg, Historia mebli europejskich. Od średniowiecza do współczesności ze szczególnym uwzględnieniem wzorów francuskich, Arkady, 2014
Jakub Rzymowski, Odnawianie starych mebli, Wyd. Seria, 2005
Irena Swaczyna, Meble. Naprawa i odnawianie, PWRiL, 1995
Janusz Sękowski, Konserwacja mebli zabytkowych, Wyd. Naukowe Semper, 2009
Renowacja mebli, Arkady, 2011
Xavier Dyevre, Tajemnica antyków. Renowacja mebli, Arkady, 2013
Julia de Bierre, James Bain Smith, Renowacja. Metody konserwacji antyków i starych przedmiotów, Wydawnictwo RM, 2011
Pilar Diaz, Renowacja mebli i starych przedmiotów, Wydawnictwo RM, 2008
Praca zbiorowa, Prace stolarskie. Meblarstwo artystyczne, toczenie, markieteria, renowacja, Arkday 2018
Izydor Grzeluk, Słownik terminologiczny mebli, PWN, 2000

PROGRAM KURSU CZĘŚĆ KOMPUTEROWA
Projektowanie w programie Sketch Up – od podstawy do wizualizacji
1. Środowisko pracy Sketch Up
1.1. Interfejs programu - Menu rozwijane
- Pasek narzędzi
- Pasek Stanu
1.2. Konfiguracja programu
- Informacje o modelu
- Preferencje programu
- Personalizacja przestrzeni roboczej - Zasobnik Domyślny
2. Zanim zaczniesz pracę z modelem (Dobrze wiedzieć ) - Instruktor
- Skróty klawiszowe
- Punkty charakterystyczne/ snapy
3. Poruszanie się w programie
• Przestrzeń 3D
• Przestrzeń 2D
• Zaznaczanie
• Widoki
4. Narzędzia programu Sketch Up
• Narzędzia rysunkowe
• Narzędzia modyfikujące
• Narzędzia konstrukcyjne
• Narzędzia kamery
• Narzędzia spaceru
• Narzędzia kształtowania powierzchni
• Narzędzia bryły
5. Modelowanie
• warstwy
• Grupy
• Komponenty
• Precyzyjne modelowanie
• Teksturowanie i jego opcje
• Biblioteka 3D Warehous
• Materiały zewnętrzne
6. V-ray for Sketch Up
• Interfejs
• Materiały
• Światła
• Ustawienia renderowania
Wszystkie części będą omawiane i opracowywane na elementach wyposażenia wnętrz, które w konsekwencji doprowadzą do stworzenia w pełni zbudowanego modelu wnętrza, na podstawie którego zostaną wykonane wizualizacje.

PROGRAM VECTORWORKS
DZIEŃ 1
1. Zapoznanie z interfejsem graficznym programu.
• Pasek menu
• Narzędzia podstawowe, dodatkowe
• Palety zarządzania i nawigacji
• Menedżer zasobów
• Obszar roboczy
2. Personalizacja programu – preferencje Vectorworks oraz preferencje dokumentu
• Częstotliwość autozapisu
• Ustawienia jednostek dokumentu
• Siatka snapowania i referencyjna
• Skróty klawiszowe
3. Narzędzia podstawowe rysowania: rysowanie 2D.
• Poruszanie się po obszarze roboczym
• Rysowanie 2D (linie, kształty, figury) metody rysowania
• Dynamiczne snapowanie w trakcie rysowania
• Scalanie, wycinanie powierzchni
• Odsunięcie krawędzi
• Zaznaczanie, obracanie, przesuwanie, kopiowanie, tworzenie szyku
• Skalowanie obiektów 2D
• Gumka
• Grupowanie obiektów
4. Narzędzia rysowania: modelowanie 3D
• Widoki standardowe
• Podstawowe kształty 3D
• Zagadnienie ekstruzji – metody i zastosowanie
• Edycja brył – scalanie, wycinanie, powłoka
• Historia edycji brył
5. Style linii i oraz materiały obiektów
• Paleta atrybuty
• Typy wypełnienia płaszczyzn
• Nadawanie materiałów obiektom
• Biblioteka materiałów
• Tworzenie własnych tekstur
DZIEŃ 2
1. Menedżer zasobów
• Nawigacja po oknie Menedżera
• Import obiektów z istniejących bibliotek
• Tworzenie nowych zasobów i bibliotek
• Internetowe biblioteki obiektów i materiałów
2. Organizacja projektu
 Klasy, warstwy projektowe, kondygnacje, arkusze prezentacji, okna widoku
3. Modelowanie 3D obiektów architektonicznych
• Metody tworzenia ścian i płyt
• Własne typy ścian i płyt
• Typy i modelowanie schodów i poręczy
• Typy i modelowanie dachów
• Wstawienie okien i drzwi, opisanie, edycja typów, etykieta okien i drzwi
DZIEŃ 3
1. Rozpoczęcie modelowania mieszkania dwupokojowego (salon, sypialnia, kuchnia, łazienka)
• Organizacja projektu, utworzenie kondygnacji
• Tworzenie własnego typu ściany
• Wrysowanie ścian na podstawie zaimportowanego rzutu mieszkania (pdf) lub modelowanie przy
wpisywaniu wymiarów
• Tworzenie własnego typu płyty
• Wrysowanie płyt podłogi i stropu
• Wstawienie okien i drzwi, opisanie, edycja typów, etykieta okien i drzwi
DZIEŃ 4
1. Kontynuacja modelowania mieszkania.
• Meblowanie i oświetlenie salonu
• Dekoracje, rozrzeźbienia ścian
2. Modelowanie listwy przypodłogowej wg przekroju
3. Modelowanie 3D stolika kawowego.
4. Teksturowanie obiektów
DZIEŃ 5
5. Ustawienia oświetlenia naturalnego
6. Ustawienia oświetlenia sztucznego
7. Tekstury Renderworks
• Odbcia, przezroczystość, relief
• Szum
• Materiały metaliczne
4. Renderworks Fur – włos dywanu / trawa
DZIEŃ 6
1. Ustawienia renderingu
• ekspozycja
• rozdzielczość renderu
• jakość renderingu
• zapisanie i wczytywanie gotowych ustawień
2. Widok za oknem – opcjonalnie
3. Wykonanie wizualizacji dzień / noc sypialni i salonu
4. Wykonanie wizualizacji aksonometrycznej całego mieszkania.
5. Efekt głębi ostrości
6. Poprawianie kolorystyki gotowych, wyrenderowanych obrazów
DZIEŃ 7
7. Rozwinięcie ścian wewnętrznych
8. Tworzenie okna przekroju
9. Wymiarowanie rysunku
• Metody wymiarowanie
• Style wymiarowania
4. Tworzenie arkuszy opartych na layoutach
• Import rysunków, wizualizacji, widoków 3d na arkusze
• Wydruk zestawu arkuszy do pdf
• Zapisanie zestawu arkuszy
5. Pytania i odpowiedzi